האם תחום עיצוב המשרדים שינה פניו בקורונה?

די מהר, עוד בתחילת מגפת הקורונה, מיהרו העיתונים הכלכליים להסיק כי חברות מוותרות על שטחי משרדים לאחר שהבינו שמקום העבודה יכול להיות בבית. זו מגמה שהחלה עוד לפני עידן הקורונה אשר ניבאה שתחום עיצוב המשרדים ישנה את פניו. עוד כמה שנים, ניבאו, העבודה מהבית תהיה ההעדפה של עובדים ומעסיקים רבים.

בתחילת המגיפה אף דווח כי התפוקה של העובדים מהבית עלתה פלאים, אך מהר מאד הגרף התהפך, כי בסופו של דבר האדם הוא יצור חברתי, שיעדיף לצאת מהפיג'מה ולהגיע בכל בוקר למשרד. קל יותר לחלוק את הלחץ והזמנים הקשים עם חברים מהעבודה בשותפות גורל ובכלל אנשים אוהבים להתייעץ, לשתף פעולה ולחוות אנרגיה קולקטיבית.
אי אפשר לחבר אנשים ערכית או רגשית לארגון או לייצר תרבות ארגונית בזום.

פרויקט של עיצוב ותכנון משרדים בתל אביב

בעיצומה של התקופה המבלבלת הזו הייתה לי הזכות לקבל פרויקט של תכנון ועיצוב 350 מ"ר של משרדים במרכז תל אביב עבור חברה לשירותים משפטיים.
תחום המשרדים הראה תגובות שונות לסיטואציה שנוצרה ופעלתי קצת בתוך אי וודאות ובלבול.

קיבלתי קומה של משרדים ישנים עם חדרים סגורים, שהכילו שולחנות עבודה צפופים לצד חדרי מנהלים סגורים ולא נגישים. מסדרון פנימי חשוך קישר בין כל החדרים. מכיוון שזו הקומה האחרונה בבניין הלקוח רכש גם חלק מגג הבניין עם תשתית של יריעות ביטומניות חשופות ומנועי מזגנים.

לאחר שלמדתי את הדינמיקה של הארגון והדרישות חיפשתי תשובות, שישפרו את מהלכי העבודה ויתאימו גם לתקופה הנוכחית.

אחת הבעיות של חדרים סגורים היא שאנשים נפגשים פחות. מרחבים פתוחים (אופן ספייס) לא מתאימים לכל חברה, הצפיפות פחות מתאימה לתקופה ופעמים רבות ההמולה הקולקטיבית מקשה על העבודה.

התחדשות

לכן בחרתי בחדרים סגורים למחצה, שנפתחו למסדרון הפנימי בעזרת חלונות שקופים גדולים. כך נוצרה פתיחות, אור היום מהחלונות בהיקף המבנה חודר פנימה ובהתאמה לזמן נוצרו מעין קפסולות של עבודה משותפת לצוותים מצומצמים.

מקומות מפגש משותפים לכולם נוצרו במרכז המשרד – במטבחון, בחדר ישיבות רב שימושי עם שולחן עגול ובגג הבניין, שטופח בעזרת דשא סינטטי, פינת ישיבה מקורה עם טלוויזיה גדולה ומטבחון צמוד ואפילו עמדת ברביקיו.

היה לי חשוב לתת מרחב אישי לכל אחד, מקום פרטי משלו, לצד מקומות מפגש משותפים, כי ממפגשים אקראיים במשרד יכולים לצמוח דברים פוריים ששום זום מתוכנן לא יכול ליצור.

עם רוחות ההתחדשות והמעבר למשרדים החדשים הצעתי לטפל גם במיתוג. שימרתי רק את גוון החום-אדמה מהלוגו הישן של החברה. גוון הטרה קוטה היה נקודת מוצא למיתוג החדש ונשזר במקומות שונים בעיצוב החדש. בחרתי ריצוף פורצלן אפור למטבח ולחדרי השירותים עם נגיעות קלות בגוון טרה קוטה, חיפוי הקירות במטבח קיבל ממנו וכן הדלפק במטבח ושולחן הישיבות.

את האיפוק המשרדי "שברתי" בעזרת אמנות קיר מודרנית שבאה לידי ביטוי בטפט לא שגרתי בלובי הכניסה. מלאכת הטפט תוכנן דיגיטלית במיוחד למקום על ידי האמנית רבקה סיביניר. מהטפט נגזרו תמונות קטנות שנתלו ברחבי המשרד. נישות בצורניות שונה טופחו במסדרון הארוך וטשטשו את אורכו.

זכיתי בלקוחות מקסימים שנתנו לי יד חופשית ורוח גבית נדירה.

צילום: גידי בועז