חשבו עיצוב וורוד

מה האסוציאציה שעולה בדעתכם כאשר אומרים לכם צבע ורוד?
תינוקות? ילדותיות? מתקתקות? נשיות?

הקישור הזה לא היה מובן מאליו במאות הקודמות והפך נפוץ רק החל מהמאה ה-19.
ברוב השפות בעולם אפילו לא הייתה קיימת מילה לצבע עד המאה ה-18. בעברית שמו גזור מהפרח וורד, כמו בשפות רבות אחרות. אליעזר בן יהודה היה הראשון שקבע את שמו בשפה העברית המודרנית.
אז מה יש בו בצבע הוורוד, שהוא מעורר רגשות שונים ואינו נחשב בין הצבעים הראשונים שהייתם בוחרים בו כצבע האהוב עליכם? ובכל זאת הוא אתנו הרבה מאד שנים ותקופות בנוכחות מרשימה, גם באופנה, גם בעיצוב ולא פעם גם כצבע מחאה.

הוא התחיל כצבע מועדף על שכבות האצולה ועד המאה ה-18 היה פופולרי בקרב שני המינים ללא הבדלים מגדריים. ישנן תרבויות בהן הוורוד הוא עדיין לא שם קוד למין הנשי בלבד, כמו הודו למשל, בה הוורוד נלבש על ידי גברים ונשים כאחד. במקסיקו ובמקומות נוספים מרבים להשתמש בגוון של וורוד עז כצבע מקובל מאד בעיצוב הבתים, חוץ ופנים, ולא מעט השראה נשאבה מתרבויות אלו לאופנה ולעיצוב גם במערב.

במהלך שנות ה-50, לאחר מלחמת העולם השנייה, הוורוד נכנס הביתה בדומיננטיות עם חזרתן של הנשים לעבודות הבית לאחר שהחליפו את הגברים במפעלים. בשנים אלו נמצא חיפויי קיר ורצפה, כלים סניטריים ואף מטבחים שהתהדרו בו.
בשנות ה-70 יורד מעט זוהרו ובשנות ה-80 הוא חוזר בגוונים עזים של וורוד ניאון עם עלייתה של מוסיקת הפאנק. מאז הוא מלווה אותנו במנעד רחב של רגשות ותחושות שהוא מעורר, אך ללא ספק הוא נוכח. למי שעוקב אחרי טקסי האוסקר וודאי שם לב שהשטיח האדום בטקס האחרון כוסה בשמלות וורודות לרוב.

פנים רבות לו. ככל שנוסיף לו יותר אדום הוא יהיה עז יותר. מה שנקרא: "פוקסיה". ככל שנוסיף לו יותר לבן הוא יהיה פסטלי יותר. צבע השנה' על פי חברת פאנטון, הוא ורוד כתום, כצבע האלמוגים או דג הסלמון.
חזאית הטרנדים הבינלאומית לי אדלקורט (Li Edelkoort) כבר חזתה לפני מספר שנים, שהגוון הוורוד ייכנס חזק לחיי העיצוב שלנו, ואכן נראה שהוא כאן על מנת להמשיך ולהישאר ואיננו מתכוון לוותר על מעמדו בקרוב.

הגוון האופנתי ביותר של הוורוד היום הוא ה-Millennial Pink. גוון ניטרלי שמתאים לשני המינים ונהדר בעיצוב הפנים. הוא שקט, רך ואופטימי. אין בו עוצמות חזקות ומעיקות ולכן הנפש אוהבת אותו והוא משתלב היטב עם חומרים וגוונים אחרים.
ומה יותר טוב מקבלת פנים שכזאת כאשר נכנסים הביתה מיום עמוס וסוער?