כיצד לתכנן ולעצב משרד ביתי?

עיצוב משרד ביתי

לכאורה אולי שולחן, כיסא ולפטופ יספקו אותנו כאשר נבחר פינה או חדר בבית שישמשו אותנו כמשרד. ממש כמו בבית קפה. מה כבר צריך? הרי הכל און ליין בימים אלו וברי השגה בלחיצת עכבר ושיחת טלפון. האמנם?

חברות רבות ומתחמי עבודה משותפים משקיעים הרבה מאד בעיצוב הפנים שלהם ובנוחיות המשתמשים בהם. קיימת היום הבנה רבה יותר לחשיבות ההשקעה בעיצוב הפנים של המקום בו אנו נמצאים שעות רבות מחיינו. ואם נבחן את מתחמי העבודה שקמו לאחרונה נראה שרובם מעוצבים כחללים ביתיים קטנים ומזמינים.

אז מדוע שנתפשר על הרבה פחות כאשר המקום נמצא בתוך ביתנו, ממנו אנחנו מתפרנסים, עובדים, יוצרים ושוהים בו שעות רבות ולא רק מתמקמים בו לזמן קצר.
70% מהמוח שלנו מושפע ממה שהוא רואה סביבו באופן ויזואלי. ההשפעה הזו יכולה להיות על מצב רוחנו, יעילותנו ואף על בריאותנו, אז כדאי שנשקיע בעיצוב הפנים שלו.
משרדי הבית המודרניים יכולים להיות מקומות מצוינים לעבודה, ליצירה, לקריאה, לקבלת החלטות ואף לקבלת קהל. הכל תלוי בעיסוקנו וכיצד נבחר לעצב אותם.

טיפים לעיצוב המשרד הביתי:

  1. רשימת צרכים
    התחילו בחשיבה על הצרכים שלכם ולא בהתאמת הצרכים לחלל הקיים. הכינו רשימה של כל הדברים להם אתם זקוקים לניהול יום עבודה נוח ופורה. אחר כך מצאו פתרון לכל צורך, אם בעצמכם או בעזרת עיצוב פנים מקצועי.
  2. הפרידו בין המשרד לבית
    ההפרדה יכולה פיסית מאחורי דלת או סימבולית בעזרת מחיצה, וילון או כל הפרדה ויזואלית יצירתית אחרת בעזרת ריהוט וכדומה. כמובן שאם אתם זקוקים לשקט, ריכוז או פרטיות כדאי לבחור בהפרדה בנויה מקירות, אולי אפילו קירות אקוסטיים. הפרדה עוזרת למיקוד.
  3. תאורה
    עיצוב תאורה הוא אחד הפרמטרים החשובים בעיצוב פנים. מעבר לשימוש הפונקציונלי בעיצוב תאורה האור משפיע על הרגשות שלנו. האור גורם לגירוי מסוים במוח, שנוסח בנו תחושת בטחון, שגורמת לנו לאושר מחד ולפרודוקטיביות מאידך גיסא. החוכמה היא להתאים את האור הנכון למקום הספציפי ולמשתמש. בהתאמת עוצמת האור למשתמש ניקח בחשבון את גילו והראייה שלו. ממדי החלל וסוג הפעילות בו יכתיבו את אופיים של גופי התאורה ועיצוב התאורה. מלבד תאורה מרכזית היקפית חשובה תאורה נקודתית מעל שולחן העבודה.
    אם החלל הביתי שלנו חסר חלון ישיר אפשר לדמות מקור אור על ידי הוספת מסגרת חלון דמי ולתכנן מאחוריה תאורת אור יום או לדמות חלון (סקיילייט) בתקרה.
  4. צבעים
    מחקרים מראים שצבעים יכולים להשפיע על יכולת הריכוז שלנו ועל הרגשתנו הכללית. כל צבע יכול לשדר אווירה אחרת. צבע אחד יכול לגרום לנו להתרוממות רוח ואילו עם אחר נרגיש ירידת אנרגיה או נרגיש כלפיו דחייה. הוא גם יכול לתעתע בתפיסת המרחב וממדיו על ידי אשליה אופטית. באופן עקרוני צבעים בהירים יותר יעניקו אשליה של חלל פתוח וצבעים כהים, כיוון שהם בולעים יותר אור מהבהירים, ייטו לתת הרגשה של מרחב קטן יותר או סגירות. למשרד הביתי נעדיף בדרך כלל גוונים מוחלשים של כל צבע שנבחר על מנת לא להכביד בעומס ובדומיננטיות שלהם. ובכל מקרה פחות מומלץ להשתמש בגוונים ממשפחת הצבעים החמים, כמו האדומים, הצהובים והכתומים.
  5. ארגון וסדר
    סדרו את שולחן העבודה וכל אי סדר מסביב. ארגנו מקומות אחסון מסודרים לכל דבר. ערימות של ניירת לא מסודרת עלולות לגרום להרגשה שהעבודה היא אינסופית ולא יעילה. קשטו בתמונות אהובות או חפץ נאה. שבו כששולחן הכתיבה הוא מול הדלת או הפתח ובאזור שהכי רחוק מהם, ובמקביל לקיר. שמרו על הגב וקנו כיסא אורתופדי נוח.

הפכו את סביבת העבודה שלכם למרחב עבודה מתוכנן, מסודר והרמוני לעין. ככל שמקום העבודה יהיה נעים יותר לעין, כך תהיו מרוכזים ויעילים יותר ופחות מוטרדים ומוסחים מדברים שאינם קשורים לעבודה. תכנון ועיצוב פנים של מרחב בריא לא רק שבכוחם לייעל את העבודה אלא שמרחב כזה יעצים אותנו ועל כן גם את סביבתנו ופרנסתנו.